Turning Red / Rosu Aprins – Recenzie

Studio: Pixar Animation Studio

Clasificare: A.P.13

Distribuitor: Forum Film

Actori: Rosalie Chiang … Meilin / Panda Meilin (voce); Sandra Oh … Ming / Panda Ming / Young Ming (voce); Ava Morse … Miriam (voce)

Veti vedea un animalut extrem de dragut, care va vor creste nivelul de serotonina.

“Sper ca adultii care vor insoti copiii in sali vor fi cu adevarat atenti la mesajele profunde ale povestii si vor pleca acasa o lectie sau doua de parenting.”

„Rosu aprins” o prezinta pe Mei Lee, o tanara increzatoare, ciudata, in varsta de 13 ani, impartita intre a ramane fiica obedienta a mamei sale si haosul adolescentei. Mama ei protectoare, chiar usor dominatoare, Ming, nu este niciodata departe de fiica ei – o realitate nefericita pentru adolescenta.

Si, de parca toate schimbarile adolescentei nu ar fi fost suficiente, ori de cate ori devine prea entuziasmata (ceea ce este practic INTOTDEAUNA), ea se transforma intr-un urias panda rosu.

Un film Pixar, nu ma dezamageste nicicand, mai ales de cand au „crescut” si filmele lor sunt uneori chiar mai fascinante pentru adulti decat pentru copiii care-i insotesc in salile de cinematograf. Avem uneori tendinta sa-i asociem inca cu producatori de filme cu masini si jucarii vorbitoare, insa in ultimii ani s-au reprofilat catre povesti cu personaje cat se poate de umane. As zice ca sunt uneori mai umane chiar decat personajele filmelor live-action de categoria celor care nu se obosesc sa-si dezvolte personajele.

Turning Red / Rosu Aprins se petrece in Canada anului 2002, un an in care atentia adolescentilor se indrepta spre genuri noi de muzica si jucariile Tamagotchi. Iar cu aceasta informatie am insuflat deja nostalgia in multi dintre cititori. Povestea protagonistei este de asemenea in mare parte inspirata de povestea reala a regizoarei si scenaristei Domee Shi, care dupa castigarea Oscarului pentru cel mai bun scurtmetraj de animatie pentru Bao in 2019, a izbutit sa-si regizeze si primul lungmetraj.

Transformarea brusca a lui Meilin, intr-un panda rosu urias este o metafora eficienta a pubertatii (si implicit al menstruatiei), un subiect care este tratat in poveste cu o normalitate binevenita pentru marele ecran. Transformarile unui copil de 13 ani ilustrate aici sunt educative nu numai pentru copii, ci poate mai ales parintii au de invatat de la parintii lui Meilin. Ming este o mama mandra de fiica ei cuminte si eminenta care totodata are asteptari mari de la ea. Ming se afla in permanenta pe urmele lui Meilin mai ales dupa manifestarea ursului panda rosu, exercitand mai degraba stres si presiune asupra adolescentei decat grija mamoasa pe care crede ca o afiseaza.

In familia lui Meilin, pe linie materna, s-a transmis acest panda rosu spiritual. Femeia in devenire se transforma il panda de fiecare data cand traieste emotii intense de entuziasm sau furie. Familia considera ca acest panda trebuie stapanit si infranat, iar singura vindecare consta intr-un ritual ce nu poate avea loc decat intr-o noapte cu luna rosie. Prin urmare, scenariul lui Turning Red atinge subiecte ce vor starni conversatii interesante dupa vizionare, conversatii despre asteptarile traditionale ale familiei, eventualele secrete de familie care pot afecta cresterea copilului si diferentele de perspectiva dintre generatii.

Turning Red/”Rosu aprins” va starni rasete si ofera niste subiecte care pana acum nu au fost abordate atat de real in alte filme pentru copii. In ceea ce priveste pubertatea copii mai mici si mai mari vor avea ce invata si sunt convins vor percepe ceea ce trebuie. Sper ca adultii care vor insoti copiii in sali vor fi cu adevarat atenti la mesajele profunde ale povestii si vor pleca acasa o lectie sau doua de parenting.