7 simptome de depresie pe care nu ar trebui sa le ignorati

Depresia este mai mult decat o afectiune emotionala. Dureaza mai mult, poate fi mai grava si va afecteaza capacitatea de a indeplini sarcinile de zi cu zi. In ciuda acestui fapt, simptomele depresiei sunt adesea respinse sau diminuate, deoarece pot fi vagi sau confundate cu cele ale altor afectiuni.

Depresia poate, de asemenea, sa arate si sa se simta diferit de la o persoana la alta. De fapt, nu este nevoie sa experimentezi toate simptomele clasice pentru a avea o forma de depresie sau pentru a beneficia de tratament.

Cele doua semne majore ale depresiei sunt un sentiment persistent de tristete sau deznadejde, plus o pierdere a interesului pentru activitati odata placute. Dar exista si alte semne cheie ale depresiei pe care nu ar trebui sa le anulati pur si simplu ca parte a vietii de zi cu zi.

Dificultati de a adormi sau de a dormi prea mult

S-ar putea sa asociati depresia cu dorinta de a sta in pat toata ziua – si acesta este cazul multor oameni. Hipersomnia, sau somnul prea mult, este deosebit de frecventa la femei si adultii tineri, afectand aproximativ 40% dintre cei cu depresie mai mici de 30 de ani. 

Depresia va poate afecta ciclul de somn si in alte moduri. Majoritatea persoanelor cu depresie dezvolta insomnie sau incapacitatea de a adormi sau de a ramane. Iar insomnia nu apare doar din faptul ca ai multe in minte. Depresia va poate modifica ceasul corporal, procesele biologice care stau la baza care va ajuta sa dormi.

Exista mai multe motive pentru care nu ar trebui sa minimizezi somnul prost. Odihna inadecvata te poate expune la pericole de siguranta, cum ar fi distragerea atentiei la volan. Somnul slab poate creste, de asemenea, riscul de aparitie a unor afectiuni precum diabetul si hipertensiunea arteriala. Problemele cronice de somn cresc, de asemenea, sansele de recidiva dupa inceperea tratamentului pentru depresie. 

Centrele pentru Controlul si Prevenirea Bolilor (CDC) recomanda ca adultii sa doarma sapte pana la noua ore in fiecare noapte. Spuneti furnizorului dvs. de asistenta medicala (HCP) daca acest lucru nu s-a intamplat pentru dvs. Ei ar putea recomanda sa faceti schimbari in stilul de viata, sa va actualizati regimul de medicamente sau sa lucrati cu un specialist in somn pentru a va odihni de care aveti nevoie.

Ma simt epuizat tot timpul

Depresia va poate epuiza energia la fel ca si emotiile, ceea ce face dificila indeplinirea sarcinilor importante. Epuizarea poate rezulta din somn prost si poate contribui la somn prea mult.

De asemenea, sa te simti epuizat te poate impiedica sa fii prezent emotional – sau sa apari fizic – pentru reperele personale si profesionale care conteaza. Acest lucru, la randul sau, poate alimenta sentimentele de inutilitate si va poate agrava depresia in general.

Actioneaza nelinistit sau nervos

Depresia va poate face sa va simtiti lent si apatic. Dar unii oameni pot deveni nelinistiti, agitati sau iritabili.

S-ar putea sa va treziti in pas, strangandu-va mainile sau incapabil sa stati nemiscat. Desi nelinistea este comuna cu depresia, este important sa luati acest simptom in serios. In unele cazuri, antidepresivele pot declansa acest simptom, ceea ce sugereaza ca poate fi necesara modificarea retetei.

Iti este greu sa te concentrezi

Cand esti deprimat, este obisnuit sa experimentezi ceata in creier sau sa te trezesti usor distras. Aceasta lipsa de concentrare poate interfera cu capacitatea ta de a finaliza sarcinile.

Adultii in varsta nu simt intotdeauna tristetea ca principalul lor simptom al depresiei. In schimb, pot avea dificultati de concentrare. Aceste simptome pot fi similare cu cele ale bolii Alzheimer. Este important ca adultii in varsta care sunt testati pentru dementa sa fie testati si pentru depresie pentru a asigura un diagnostic corect.

Pierderea sau cresterea in greutate

Pierderea interesului pentru activitatile care odata iti aduceau bucurie este un simptom distinctiv al depresiei – si care poate include o pierdere a interesului pentru mancare. Pofta ta de mancare se poate schimba din multe motive, dar daca mananci mai putin in fiecare zi timp de aproximativ o luna ar putea insemna ca raspunsul de placere al creierului tau nu functioneaza corect.

Pe de alta parte, consumul de cantitati din ce in ce mai mari de alimente in fiecare zi este un alt semnal rosu pentru depresie. S-ar putea sa tanjesti alimente reconfortante, care pot duce la un cerc vicios de imagine corporala proasta, stima de sine scazuta si mancare excesiva pentru a te auto-linisti.

Te simti vinovat, inadecvat sau ca un esec

Rumiti, trecand prin aceleasi ganduri negative iar si iar? Purtati in jur sentimente de vinovatie sau lipsa de valoare, chiar si despre evenimente sau interactiuni minore? Nu esti singur. Multi oameni cu depresie raporteaza aceste modele de gandire tulburatoare.

Luand in considerare autovatamare sau sinucidere

Daca aveti ganduri de autovatamare sau de sinucidere, nu asteptati sa spuneti cuiva. Contactati imediat un furnizor de sanatate mintala sau sunati la National Suicide Prevention Lifeline la 1-800-273-8255 sau sunati, trimiteti un mesaj sau discutati prin chat la 988. Un profesionist autorizat in sanatate mintala va va asculta si va va ghida in luarea masurilor pentru a ramane in siguranta. Cere-i unui prieten sau unei persoane dragi sa stea cu tine pana cand primesti ajutorul de care ai nevoie.

De asemenea, daca cineva pe care il cunosti se gandeste la sinucidere, nu stai linistit pentru ca ti-e frica sa spui ceva gresit. Este in regula sa-i intrebi intr-un mod calm, fara a judeca: „Te simti vreodata atat de rau incat te gandesti la sinucidere?” Acest lucru nu le va pune ideea in minte, dar ii poate determina sa caute ajutor.

Daca aflati ca cineva planuieste in mod activ sinuciderea, ramaneti cu el sau tineti-l la telefon in timp ce folositi o alta linie pentru a suna 911 sau National Suicide Prevention Lifeline.

Recunoasteti cand este timpul sa cautati ajutor

Daca dumneavoastra sau cineva pe care il cunoasteti va confruntati cu oricare dintre aceste semne de avertizare ale depresiei mai mult de doua saptamani, contactati un HCP sau un consilier. Un profesionist poate oferi resurse si sprijin. Terapia prin vorbire, medicamentele si ajustarile stilului de viata sunt adesea optiuni de tratament extrem de eficiente pentru depresie.