10 lucruri de stiut despre alimentatie

Cum perioada sarbatorilor de iarna vine intotdeauna cu numeroase tentatii si ispite alimentare, trebuie sa incercam mai mult ca oricand sa avem o alimentatie corecta. Doctorul generalist Dana Dinu ne spune care sunt cele 10 lucruri pe care trebuie sa le stim despre alimentatie. 1. O dieta normala trebuie sa fie cat mai diversificata, sa contina cate putin din toate: legume, fainoase, fructe, lactate si carne. Regimurile de tip total  disociat nu sunt recomandate. Alimente ca painea sau dulciurile nu trebuie eliminate complet din alimentatie, dar cantitatea lor trebuie controlata. 2. E mai bine sa mananci putin si des decat mult si rar, fiindca stomacul isi mareste volumul si vei ajunge sa mananci din ce in ce mai mult, luand in greutate. 3. Pestele, fructele proaspete si cereale integrale nu trebuie sa lipseasca din alimentatie. 4. Regula spune ca nu trebuie sa mananci dupa ora 18:00. Depasirea cu o ora-doua a acestei limite nu e catastrofala, dar consumul de alimente pe timpul noptii nu e indicat. 5. Preparatele prajite in ulei ar trebui evitate: nu numai fiindca ingrasa, dar cresc valorile sanguine ale colesterolul si dauneaza ficatului. Prin prajire se sintetizeaza acroleina care este cancerigena, fapt dovedit de studii recente. De asemenea, produsele de patiserie nu sunt foarte sanatoase, mai ales cele congelate in prealabil. 6. Cei doi litri de apa pe zi sunt esentiali. Apa poate fi inlocuita cu sucuri de fructe naturale (nu mai mult de un pahar pe zi), dar nu cu  bauturi dulci carbo-gazoase, cafea sau alcool, desi cardiologii recomanda in ultimul timp o cafea si un pahar de vin rosu pe zi. 7. Este bine sa eviti pe cat posibil sucurile imbuletiate, fiindca toate contin coloranti si conservanti. Nimic nu e mai sigur decat ce faci in casa. Si apa minerala trebuie evitata, deoarece baloneaza si poate provoca litiaza renala la persoanele cu predispozitie. 8. Nu crede tot ce scrie pe eticheta, chiar daca exista mentiunea „BIO”. Un aliment cu adevarat bio are un termen de valabilitate foarte mic si ar trebui sa fie cu mult mai scump. Numai despre produsele preparate in casa se poate spune cu siguranta ca nu contin conservanti, coloranti etc. 9. Alimentatia trebuie ajustata la cerintele si nevoile fiecarui organism. In acest scop, investigatiile paraclinice trebuie facute periodic si regimul trebuie adaptat in functie de rezultate si de stilul de viata (activitatea zilnica,efortul fizic depus,etc). 10. Excluderea din dieta a alimentelor de origine animala pe o perioada de 10-15 zile este foarte indicata pentru detoxifierea organismului, cu conditia ca in aceasta perioada sa se consume mai multe alimente bogate in proteine de origine vegetala.